sobota 10. září 2011

Šikovná "udělátka" II.

Při práci jsem si připomněl pár dalších "udělátek", které ji dokáží usnadnit, takže je čas na druhý díl seriálu.

V garáži mám hladkou šedivou dlažbu. Hlavně v období podzimních a zimních plískavic z auta odtékají a odpadávají různé nečistoty. S pomocí stěrky na podlahu je úklid hračkou. Stačí podlahu polít vodou z konve nebo hadice, případně počkat, až se nečistoty odmočí, a "vyhnat" je pomocí stěrky ven. Podobné stěrky můžeme vídat u bazénů, saun apod.

V jednom z dřívějších příspěvků jsem popisoval opravu cyklocomputeru za pomoci smršťovacích bužírek. Ty jsou výborným pomocníkem při práci s elektrickými vodiči. Během chvilky s jejich pomocí vytvoříme pevnou, vodotěsnou a profesionálně vypadající izolaci kabelů. Jenom je třeba vzpomenout si na jejich nasazení ještě před sletováním spoje a posunout je do dostatečné vzdálenosti od letovaného místa, aby se nesmrštily teplem při letování. K jejich smrštění na správném místě lze použít horkovzdužnou pistoli, ale třeba i obyčejný zapalovač nebo (s opatrností - teplota je opravdu vysoká!) miniaturní plynový hořák. Ten lze použít třeba i na méně přesné pájení nebo k zapálení silvestrovského ohňostroje (nebo grilu) ve větrném počasí.

Pokud při některých pracích v dílně potřebujeme pomocníka, někdy ho mohou nahradit různé svorky. Je jich na výběr spousta druhů, od obyčejných pružinových přes klasické truhlářské, rohové až po "jednoruční". Svoji práci zastanou dobře a navíc nám do ničeho nekecají...  :-)

Protože můj pracovní kout v garáži není příliš velký, dost často se při práci s většími kusy dřeva nebo kovu přesouvám na vydlážděnou plochu před garáží, nebo dokonce na trávník. Je to lepší i z hlediska úklidu a při prašných pracích (řezání, broušení). V tom případě používám skládací pracovní stolek - je lehký, skladný, stabilní a dokáže materiál i sevřít. Ideální je mít pro práci s dlouhými kusy dva tyto stolky, ale pro podepření volného konce poslouží i opěradlo staré židle nebo dřevěná kozička. Stolky jsou v různém provedení, nejjednodušší stojí pár stovek, ale existují i propracovanější profi verze - třeba s naklápěním desek nebo nožním ovládáním, které ale už přijdou na několik tisíc.

Občas je potřeba udělat něco i na zahradě. Pokud je zrovna mokro, je nutné si potom očistit boty. Díval jsem se po různých "škrabácích", ale žádný se mi příliš nelíbil nebo se mi zdál zbytečně drahý. Chtěl jsem si svařit vlastní, ale nějak jsem se k tomu nedostal. Až jednou při nákupu v hobbymarketu padl můj zrak na plastové zatravňovací dlaždice - a problém byl vyřešen! Jednu jsem koupil a položil na zahradě. Stála asi 70 Kč, velikost optimální - asi 60 x 40 cm. Boty čistí opravdu dobře, je trvanlivá, snadno přemístitelná třeba při sekání trávy a nevypadá špatně. Lze ji podložit fólií nebo plechem pro snadnější čištěním, má i oka pro uchycení k zemi.

Můžete se pochlubit, jaké vychytávky používáte vy!

3 komentáře:

  1. Ahoj,
    pokud chceš vědět více informací o zatravňovacích dlaždicích, můžeš se kouknout zde: http://zpevneni-povrchu.cz/ najdeš tam spoustů informací, včetně porovnání :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ta zatravnovací dlažba nebo tvárnice jsou dobré, využít ji na čištění bot by mě nenapadlo... Máme je totiž za jejich pravým účelem...<a href="http://www.puruplast.cz/zpevnovani-povrchu/>zpevnění povrchu</a> na příjezdové cestě a "parkovišti"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na příjezdové cestě mám také zatravňovací dlažbu, ale masivní zátěžovou z recyklovaného plastu - vypadá jako klasická betonová. http://www.recyklace.cz/cs/produkty/Plastova-zatravnovaci-dlazba/ Boty by o ni šly čistit těžko, ale unese i naloženou Tatru...

      Vymazat