sobota 18. dubna 2015

Stavba plechového zahradního domku

Protože úložných prostor není nikdy dost a různého "harampádí" v garáži a na zahradě přibývá, byl jsem nucen řešit prostor pro uložení hlavně zahradní techniky. Volba padla na plechový zahradní domek Lanistorage 8x8 (to je rozměr ve stopách, takže podlaha je čtvercová o hraně kousek přes 2,5 metru. Plech jsem zvolil kvůli jednoduchosti případného přenesení na jiné místo a při troše údržby předpokládám i slušnou životnost. Domek jsem kupoval začátkem roku 2015 na Give.cz za cca 7500,- Kč včetně přídavného podlahového roštu a dopravy (mimochodem po několika týdnech se cena vyšplhala přes 9000,- Kč !). Údajně je výškou přizpůsobený evropským uživatelům, ale stejně se člověk musí ve vchodu ohýbat.


Balení výrobku je ve dvou krabicích – jedna je podlouhlá a obsahuje hlavně delší profily, druhá je plochá a obsahuje zejména plechové panely. I když je balení robustní, ze silného kartonu, pohybem dílů uvnitř došlo u některých kusů k lehkému poškození (škrábnutí, ohnutí), ale není to nic, co by ovlivnilo funkčnost a protikorozní ochranu nebo nešlo narovnat. Montáž trvá zhruba 8 - 10 hodin, je nutná menší dopomoc druhou osobou, pokud je něco nutné přidržet. Ke šroubování jsem používal klasický šroubovák, abych minimalizoval nebezpečí protočení bitu v drážce šroubků a tím jejich budoucího rezivění, případně stržení závitu. Vzhledem k nízké hmotnosti není problém domek smontovat na vhodném místě a potom přenést na definitivní pozici (v mém případě přistavit ke zdi).
Návod by v některých oblastech mohl být detailnější, hlavně montáž horních kolejniček pro dveře bylo spíš experimentování. Obrázky by mohly být větší a zřetelnější. Lepší je stáhnout si návod v elektronické podobě, tam jsou obrázky kvalitní.
Nepotvrdily se zkušenosti některých uživatelů s nepřesnou polohou děr – pokud někde něco nesedělo, byla to moje chyba (záměna nebo nepřesné usazení dílů). Asi dvě díry jsem musel dovrtat, protože nebyly úplně prostřižené. Výjimkou bylo vzájemné spojení střešních plechů, které jsem někde musel převrtat, protože po přišroubování plechů na nosníky se už s nimi nedá vůbec hnout pro doladění polohy (možná by bylo lepší nejdřív je vzájemně sešroubovat a teprve následně přišroubovat na nosníky).
Montáž jsem prováděl včetně přídavného podlahového roštu, na který jsem nakonec položil podlahu z překližky, což celou konstrukci zpevnilo a stabilizovalo. Rošt jsem k základnímu rámu kvůli zvýšení pevnosti přišrouboval, ačkoliv původně měl být pouze zasunutý do odpovídajících děr. Položený je pouze na srovnaný terén a podložený zejména v místech křížení maloformátovými dlaždicemi – počítám totiž s možností, že domek bude časem přestěhován na jiné místo. I když zpočátku montáže se vše zdá poněkud rozviklané, s přibývajícími díly se celá konstrukce zpevňuje a nakonec je výsledek až překvapivě dobrý. Je potřeba dávat si pozor na drobná poranění, zejména okraje panelů a prostřižených děr jsou poměrně ostré a při použití rukavic se zase špatně manipuluje se šroubky, takže mě stavba trochu krve stála:-).
Jako strojaři se mi nelíbí, že dlouhé výztužné profily montované ze dvou dílů mají v místě spojení malé překrytí a jsou sešroubované jediným šroubem, takže se chovají, jako by měly uprostřed kloub. Navíc díry pro šroub mají v obou dílech stejný (malý) průměr, takže při sešroubování nedojde k jejich silovému stažení (doporučuji v těchto případech v horním díle převrtat díru na větší průměr). Stejně se ale chystám k dodatečnému vyztužení, protože domek bude umístěný na poměrně větrném místě (udávaná je odolnost do 70 km/h, ale doufám, že bude větší). Kotvení jsem neprováděl, spoléhám na podlahový rošt s podlážkou a zatížení uskladněným nářadím a technikou (odhadem cca. půl tuny). Jak to bude s protikorozní odolností se ukáže až léty.
Z neznámého důvodu se mi podařilo sestavit domek tak, že dveřní otvor byl dole širší než nahoře a z toho vyplývala rozevírající se škvíra u zavřených dveří. Vyžádalo si dost úsilí pomocí seřízení závěsů a různých dalších improvizací, aby se dveře zavíraly tak, jak mají. Vzhledem k velikosti nepřesnosti (cca 2 cm) jde asi o moji chybu při montáži, ale nejsem si vědomý, kde by mohla nastat – otvory lícovaly tak, jak by měly. Dveře jsou vůbec nejslabším místem, mají nedostatečnou tuhost a pojezdy zadrhávají. Dolní kolejnička je z poměrně tenkého plechu, takže při přejezdu nějakým těžším břemenem je potřeba použít nějaký nájezd, třeba z kusu prkna.
Jsem velmi spokojený s prodejcem (Give.cz). Za cenu běžnou u jiných prodejců jsem získal zdarma podlahový rošt a dopravu, navíc (bez předchozího upozornění) ještě půlroční předplatné časopisu Domov.
Letošní dubnovou vichřici přežil domek bez ztráty bodu. I když se rychlost větru blížila udávané maximální odolnosti (meteostanice mi ukázala 63 km/h, skutečnost předpokládám ještě vyšší), nedošlo k vůbec žádným problémům. Zatížení překližkovou podlahou a uskladněnými předměty se ukázalo jako dostačující, a to ještě nebyl uskladněn sekací traktor o hmotnosti téměř 200 kg.
Klady:
+ poměrně jednoduchý stavebnicový systém
+ pěkný vzhled
+ slušné zpracování
+ přístup prodejce
+ odolnost
Zápory:
- drobné konstrukční nedotaženosti
- návod v některých bodech příliš stručný
- chrání proti počasí, ale ne proti krádeži (to je ale asi jasné)
- pojezd dveří není zrovna plynulý, dveře se zdají být nedostatečně robustní

1 komentář:

  1. Můžete to nějak cenově porovnat s nabídkou třeba na https://www.domky-delta.cz/ ? Jsou to teda dřevěné domky. Byl jsem již pevně rozhodnutý pro koupi, ale podle vašeho návodu to vypadá poměrně jednoduše.

    OdpovědětVymazat